Invata de la Simona Halep cum sa fii AS in ecommerce

Fie ca iti place sau nu tenisul, este aproape imposibil sa nu fi auzit sau sa nu o fi remarcat pe Simona Halep in ultima perioada.

Nu sunt expert in tenis. Dimpotriva, imi place sa tin si sa ma dau pe langa cei mai buni. Astfel pot invata de la ei.

De ce este foarte greu tenisul? Pentru ca fiecare minge trebuie sa aiba un castigator sau un invins. La fotbal sau la alte sporturi sunt foarte multe mingi si situatii in care nu exista un invingator. Spre exemplu ratarile sau meciurile ce se incheie cu un egal.

In ecommerce, fiecare intentie de achizitie trebuie sa aiba un castigator. O minge poate fi un laptop ce urmeaza sa fie cumparat. Iar in acest meci esti tu cu inca un concurent. Cine castiga punctul, vinde laptopul.

Uneori poti surprinde adversarul cu un AS. Poti face o super promotie la laptop. Sau poti sa fii primul care aduce iPhone 6. Sau primul care testeaza un mijloc de promovare la care altii nu s-au gandit.

Inainte de a continua, recomand sa te uiti la secventele de mai jos din meciul Simona Halep si Flavia Pennetta. Nu e nevoie sa te pricepi la tenis, vei invata multe din ambitia Simonei:

Mi-au atras atentia jocurile de mingi de la 1:43, 3:43, 6:10. Cand a fost ultima data cand te-ai luptat precum Halep sau Pennetta pentru a castiga un client nou?

Ai un business pe care il conduci sau pe care il promovezi. Cum ar fi ca acesta sa aiba o evolutie similara ca cea a Simonei?

Terenul de joc

Online-ul este terenul de joc din tenis. Aici vei gasi multi concurenti cu care sa te bati pentru a castiga cat mai multe puncte.

Mingea

Mingea este vizitatorul care nu este decis de la cine sa cumpere. De la tine sau de la concurenta.

Jocul

Jocul pe teren reprezinta modul prin care tu incerci sa convingi vizitatorul sa cumpere de la tine si nu de la concurenta. Uneori poti castiga clienti usor printr-un as, facand un discount foarte mare, alte ori te bati pentru un client prin mesajele de marketing, mesajele Call To Action, usability, procesul de comanda si asa mai departe.

Fiecare minge care vine spre tine este fiecare oferta a concurentei tale. Este fiecare campanie desteapta pe care o are concurentul tau prin care vanzarile se duc la el in loc sa vina la tine. Acestea definesc strategia, jocul, prin care poti atrage sau pierde un client.

Punctul

Fiecare punct pe teren reprezinta o vanzare. Aceasta poate fi la tine, sau la concurenta. Conteaza cat de bine ti-ai facut jocul pentru a avea cat mai multe vanzari.

Concurenta

E important sa ne cunoastem si sa ne acceptam concurentii. Daca esti un magazin mic sau mediu din IT&C, atunci concurenti tai sunt si Altex, Domo, eMag. Nu doar cei cu care esti tu confortabil.

732, 343, 185, 84, 47, 11, 3, 3.  Acestea sunt locurile in clasamentul WTA ale Simonei incepand cu 2007 pana in 2015. In 8 ani Simona a ajuns de pe l0cul 732 pe locul 3 in lume. Sa mai spun ca are doar 23 de ani?

Nimeni nu s-a nascut pe locul 1. Nu ai cum sa-ti alegi alegi concurentii care-ti plac tie.

Alege sa te bati cu cei mai slabi ca tine si vei castiga tot timpul. Dar vei ramane acolo unde esti acum. Alege sa te bati cu cei mai buni decat tine si vei pierde de multe ori. Dar vei castiga cunostinte noi prin care vei deveni mai bun si vei creste de pe o zi pe alta.

Echipamentul

Pentru a face performanta in tenis, ca in orice alt sport, ai nevoie de un echipament pe masura. In business, echipamentul reprezinta echipa si partenerii cu care lucrezi.

Pornesti cu o echipa care trebuie sa creasca impreuna cu business-ul. O racheta uzata poate fi buna pentru ca te-ai obisnuit cu ea, sau poate sa impiedice sa castigi pentru ca nu mai poti juca cu ea. Poti alege o racheta de la acelasi brand, sau poti incerca alt brand.

Antrenorul

Pentru a ajunge sus iti trebuie un antrenor bun. Acesta poate fi un mentor sau un coach. Dar daca nu-ti permiti asta, poti alege la antrenori de scurta durata. Acesti antrenori pot fi evenimentele din domeniu: ecomTEAM, GPeC, TeCOMMSEM Days, IM World etc. Aceste evenimente te ajuta sa inveti cum sa faci sa devii mai bun si sa cunosti oameni care sa te ajute sa joci mai bine pe teren astfel incat sa castigi cat mai multe puncte.

Ii povesteam la un moment dat unui prieten cat de mult imi place cum a crescut OLX. Iar replica a fost ceva de genul: Pai cum sa nu creasca daca au buget nelimitat de la Naspers? Sincer, nu cred ca chiar asa simplu. In primul rand pentru ca trebuie sa faci ceva foarte foarte bine pentru a primi acel buget nelimitat de la cineva. As zice ce trebuie sa faci al naibii de bine ceva. Apoi, de cele mai multe ori, in spate exista o echipa puternica cu o strategie clara si obiective ferme pe termen lung sau foarte lung.

Fiecare joc al Simonei inseamna fiecare batalie pe care o ai cu un concurent. Fiecare game castigat reprezinta fiecare vanzare facuta la tine pe site si nu la concurentul tau pe site. Fiecare joc de mingi reprezinta mesajele de pe site-ul tau, usability-ul site-ului tau, procesul de cumparare, ofertele si promotiile – lucruri care imping vizitatorul sa cumpere de la tine, iar pe teren sa castigi puncte.

If winning doesn’t matter, why do they keep score?

Despre Cristian Ignat

Fondator @Canopy, CEO @Aggranda. Sunt pe LinkedIn (Cristian Ignat)
Acest articol a fost publicat în performance marketing, promovare online, Publicitate Online. Salvează legătura permanentă.

Un răspuns la Invata de la Simona Halep cum sa fii AS in ecommerce

  1. Calin spune:

    Faina analogie 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *