Cand rulezi campanii AdWords este foarte important sa fii la curent cu concurentii tai. Cu cat stii mai multe date despre ei cu atat poti lua decizii mai bune. Este important sa stii si tipul de concurent in termeni de agresiv, amator, profesionist deoarece in functie de asta putem licita mai mult sau mai putin pentru cuvintele cheie importante.
Auction Insight Report
Google a lansat de ceva timp un raport care se numeste Auction Insight Report. Raportul este la nivel de cuvant cheie si ne spune cum performam comparativ cu concurentii dupa urmatoarele metrici:
– Impression share (raportul dintre procentul de afisari ale reclamelor pentru cuvantul cheie selectat si maximul de afisari pe care il puteai primi)
– Avg. position (pozitia medie)
– Overlap rate (cat la suta din totalul de afisari pentru cuvantul selectat a aparut concurentul cand ai aparut si tu)
– Position above rate (cat la suta din afisarile in care ai aparut impreuna cu concurentul tau, acesta a avut o pozitie mai buna ca tine)
– Top of page rate (cat la suta din afisarile concurentului au fost deasupra rezultatelor organice)
Folosind acest raport este foarte usor sa-ti dai seama care concurenti conteaza cu adevarat pentru tine si pe care trebuia sa-i analizezi indeaproape.
Sa luam urmatorul exemplu. Avem un cuvant cheie foarte important care ne aduce conversii foarte multe la un pret foarte mic. Iar raportul arata astfel:
Cu rosu am marcat ce ma supara pe mine la concurenti iar cu verde ce ma linisteste 🙂
Concurentul E
Este concurentul care merita cea mai mare atentie din partea mea. Acesta a fost afisat pentru 80% din cautarile pentru fraza pe care concuram, 2.3% din cazuri a fost deasupra mea (procentul este unul mic insa mare comparativ cu restul concurentilor, iar fraza este foarte importanta pentru clientul meu). Pe langa asta pozitia lui medie este 2 si 99.81% din cazuri a fost in primele 3 pozitii.
Stiind ca pozitia predominanta este 2, trebuie sa urmaresc indeaproape CPC-ul. In cazul in care acesta creste, este pentru ca se liciteaza mai mult si se doreste o pozitie mai buna. In cazul in care CPC-ul este mai mare decat cel pe care mi-l permit, este bine sa aleg pozitia 2 dar sa am o reclama mai puternica decat a lui.
Concurentul H
Ce ma ingrijoreaza este faptul ca a aparut 62% in primele top pozitii pentru 73% din cautarile pentru aceasta fraza. Ce este bine este faptul ca pozitia medie este 3.6 si ca nu a aparut niciodata mai sus decat mine.
Concurentul M
Ce ma ingrijoreaza este momentul in care a aparut deasupra mea. Insa deoarece acest procent este extrem de mic se poate trece cu vederea. Observam ca doar 12% din cazuri a fost afisat in primele pozitii, pozitia medie este 4 si ca a aparut doar pentru 21% din totalul de afisari.
Faptul ca are un impression share mic si o pozitie joasa indica faptul ca acest concurent are un buget AdWords mic daca il compar cu al meu.
Concurentii Q, R, S
Mi-au sarit in ochi deoarece toti au aparut foarte putin deasupra mea. Cel mai interesant este concurentul S care desi a aparut doar la 7.81% din totalul de cautari, 71% din cazuri a fost in pozitiile de top. Acesta este un concurent cu buget mic insa agresiv. Adica atunci cand apare la cautari isi doreste o pozitie cat mai buna iar acest lucru imi poate afecta CPC-ul meu, implicit costul / conversie.
Analiza adresei destinatie si a paginii destinatie
Eu personal ma mai uit in adresa de destinatie si analizez daca aceasta contine parametrul gclid. Acest parametru imi spune ca este legat contul AdWords de contul Analytics. In cazul in care nu este facuta legatura dintre conturi eu il consider un concurent amator si ma intereseaza doar agresivitatea lui, nu si continutul paginii destinatie.
Pagina destinatie este locul unde se intampla conversie. Este bine sa stiu cum incearca fiecare concurent de-al meu sa-si convinga vizitatorii sa devina clientii sai. Cu atat mai mult pentru fraze care sunt foarte importante pentru mine.
De regula analizez:
– ofertele, preturile si cum le scot ei in evidenta
– mesajele de marketing
– mesajele de tip call to action
– procesul de achizitie / flow conversion
Analiza codului sursa
Pe mine ma mai intereseaza sa stiu ce metode de tracking foloseste concurentul meu. Spre exemplu imi notez concurentii care au codul Analytics personalizat si nu doar pe cel default. Nu e musai sa intelegi ce anume vrea sa faca printr-o personalizare a codului, dar din moment ce a facut o modificare acolo cred ca se ocupa cineva care stie mai multe decat sa faca o campanie de baza.
Ma mai intereseaza sa stiu daca foloseste remarketing-ul asa ca ma uit dupa codul de remarketing. Aici e important de stiut ca la unele corporatii le este greu sa modifice codul in site deci trebuie luat si acest aspect in considerare. Cineva care are o strategie de remarketing este si el un concurent interesant. Iar in acel moment ma intereseaza sa stiu daca are o promovare generala prin remarketing sau promoveaza anumite categorii de produse. Ma mai intereseaza sa stiu cum arata bannerele prin care se promoveaza (mesajul, oferta, call to action, destinatie). Cel mai simplu mod de a afla acest lucru este de a da refresh la o pagina care contine AdSense. Eu folosesc www.centimetru.ro 🙂
Unelte de spionare a concurentei
Keyword Spy si Spy Fu sunt doua unelte foarte bune care fac acest lucru. Ele iti pot spune reclamele folosite de concurenta, pozitia in reclame, cand au schimbat reclamele, cuvintele cheie folosite cat si paginile destinatie folosite. Problema este insa ca nu functioneaza pentru Romania din cate stiu eu.
E randul tau. Tu cum iti analizezi concurenta si cat de frecvent faci asta?
Foarte utilza analiza Cristi. Apropo de unelte pentru analiza pozitiei concurentilor, pe anumite cuvinte cheie in diverse piete globale, eu mai folosesc si https://www.georanker.com/. Si, probabil ca imi place mai mult decat ar trebui pentru ca e startup romanesc :). Apropo, astept pareri dupa ce il incerci!
Legat de competitie ca sa iti dai seama destul de repede daca ai un competitor competent , intai si intai te uiti la landing page-ul unde trimite traficul. E primul lucru care il da de gol la cat de profi e.
In general orice om care face PPC are un checklist cu chestii standard pe care LP-ul tre sa il contina.
Analiza la nivel de cod de remarketing , cod de google analytics si verificare de oferte de remarketing se face la un nivel mai avansat.
My 2 cents….
Pingback: Cum s-a impus o echipa din Romania in Google Online Marketing Challenge – studiu de caz AdWords
http://follow.net/ am mai folosit, tot ca si spionare a concurentei.