Guest post – Bogdan Aron (2Parale)
1. Marketingul afiliat nu functioneaza in .RO
Acest mit are mai multe „cauze”:
– Romanii nu sunt online.
Conform mai multor surse sunt 9 – 10 milioane de romani cu acces la internet. In plus, sunt aproape 6 milioane de conturi de Facebook, iar Romania apare constant in topul tarilor din punct de vedere al vitezei la internet.
– Romanii nu cumpara online. Cu varianta „Romanii nu cumpara haine online” (sau puteti inlocui haine cu asigurari, carti, calculatoare, credite la banca, piese auto, mancare animale etc.).
Cresterea pietei de comert electronic e de aproximativ 40% de la an la an. Estimarile spun ca piata va ajunge la 1 miliard de euro in 2014. Despre aceste estimari, dar si despre multe altele puteti citi in 2 studii: 220 milioane euro pentru comertul electronic cu plata online (PayU) si Eastern Europe | The new eldorado for e-commerce? (CallPoint Group).
– Comertul online functioneaza, insa nu am incredere ca magazinele sunt corecte si platesc comisioanele (spun afiliatii) sau ca afiliatii ma promoveaza (spun advertiserii).
Puteti vedea in timp real toate comisioanele care se inregistreaza pentru vanzari prin 2Parale la adresa: realtime.2parale.ro. Va sfatuiesc sa dati click pe „I wanna hear the money”. Atentie, ni s-a spus ca realtime.2parale.ro creeaza dependenta! 🙂
Pana acum, recordul privind valoarea comisioanelor realizate de un afiliat in 30 de zile este de 22,875.98 EUR. In plus, va recomand articolul – Cum faci peste 10.000 de euro/luna din afiliere, in .ro„, dar si datele publice privind vanzarile realizate de afiliati in cele 3 challenge-uri 2Parale de pana acum: Fashion Affiliate Challenge, Summer Affiliate Challenge si iChallenge.
Nu este nevoie sa ne credeti pe cuvant ca marketingul afiliat functioneaza. Statisticile spun ca cei peste 21.000 de afiliati au generat pana acum peste 52 de milioane de RON in vanzari, dar si peste 320,000 de lead-uri valide.
La nivel mondial, piata de marketing afiliat este impresionanta si numara mai multe miliarde dolari si sute de mii de business-uri si persoane implicate. Un articol pe aceasta tema este urmatorul: Size of Affiliate Marketing Industry Worldwide.
Mitul este FALS. Romanii sunt online si cumpara din ce in ce mai mult si mai divers.
2. Marketingul afiliat este scump
Considerat de unii specialisti a fi parintele advertisingului, John Wanamaker spunea ca:
Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half.
Marketingul afiliat rezolva aceasta problema pentru ca in afiliere platesti doar pentru rezultatele obtinute: vanzari sau lead-uri.
IAB UK considera ca:
Affiliate marketing is performance based marketing at its best.
Ca advertiser, cel mai mare risc in afiliere nu este sa ai prea multe comisioane de platit (o factura prea mare) ci, dimpotriva, sa ai prea putine conversii si sa pierzi interesul afiliatilor – ei au libertatea de decizie privind programele pe care le promoveaza.
Multi advertiseri gandesc bugetul de marketing afiliat ca fiind buget de vanzari, iar pe afiliati ii vad ca parteneri de business in vanzari. Avantajul major este ca acestor parteneri le platesti strict conform cu performanta lor, fara salariu fix, benzina sau abonament de mobil.
Iata ce spun 3Suisses si TinaR despre colaborarea cu afiliatii si cu 2Parale:
Mitul este FALS. In marketingul afiliat platesti doar pentru actiune (CPA = vanzare sau lead). Ca advertiser, e indicat sa ajungi si platesti cat mai multe comisioane catre afiliati, pentru ca mai multe comisioane platite inseamna si mai multe vanzari obtinute.
3.Marketingul afiliat este doar pentru ecommerce (magazine online)
Generarea de lead-uri este o componenta importanta a marketingului afiliat. Spre deosebire de campaniile de vanzari, cele de lead-uri sunt de cele mai multe ori fixe in timp si au buget limitat. Dupa cum ziceam, pana acum afiliatii au generat prin 2Parale peste 320,000 de lead-uri valide pentru banci, companii de asigurari, auto, forex, jocuri sau de cosmetice.
Exemple de campanii de lead-uri din 2Parale (unele sunt active, altele s-au terminat):
- Avon (comision de 7 lei pentru lead)
- OTP Bank (comision de 14 lei pentru lead)
- XTB Romania (intre 2 si 20 RON pe lead)
- Khan Wars (1.3 RON pe lead)
- Provident (10 lei pe lead)
- Oriflame (4 lei pentru inscriere pe faracompromisuri.ro)
- Lenor Parfumelle (2.2 lei inscriere promotie Facebook)
- Bestjobs (1 sau 9 lei pe lead)
- Daedalus – Serbia (1.5 lei pe lead)
- Cord Blood (3 lei pe lead)
Trackingul pentru plata comisioanelor se poate face atat prin completarea unui formular pe site, dar si prin completarea unui formular intr-o aplicatie de Facebook; ceea ce inseamna ca prin afiliere se pot promova si aplicatii de Facebook.
Mitul este FALS. Dupa cum am aratat prin exemplele de mai sus, marketingul afiliat functioneaza foarte bine pentru orice tip de business pentru care se poate defini o actiune pe care utilizatorul (clientul) trebui sa o faca online.
4. Mituri despre afiliati
Printre cele mai intalnite mituri referitoare la afiliati (sau la relatia cu afiliatii) pe care le-am intalnit de-a lungul timpului se numara:
– afiliatii sunt bloggeri
– eu ma pricep mai bine la marketing online decat afiliatii
– riscul este la advertiser (eu am magazinul, eu platesc salariile, facturile etc.)
In discutia acestui mit plecam de la intrebarea: cine sunt afiliatii? Iar raspunsul:
- Publisheri (stiri, video, ugc etc.)
- Proiecte dedicate: comparatoare de preturi, site-uri de cash-back, cupoane de reduceri, mall-uri virtuale cu diferite functionalitati
- Internet marketeri – specialisti in trafic platit (de cele mai multe ori PPC: Google AdWords, Facebook Ads), in email marketing
- Comunitati online pe Facebook, forumuri, site-uri de Q&A
- Bloggeri
O lista a unora dintre super afiliatii 2Parale o puteti gasi vizualizand castigatorii din cele 3 challenge-uri organizate: Fashion, Summer (competitii suplimentare) si iChallenge. Veti descoperi ca sunt exact cum spuneam mai sus: publisheri mari sau mici, proprietari de zeci de siteuri sau bloggeri, specialisti AdWords etc.
Noua ne place sa spunem ca „You can’t fake your super powers in affiliate marketing”. In traducere, ca afiliat, daca nu faci vanzari sau lead-uri valide, nu vei fi platit. Nu conteaza afisarile de bannere sau clickurile pe care le trimiti, ci doar performanta. Acest lucru separa si diferentiaza marketingul afiliat de celelalte forme de publicitate online care functioneaza cu plata la click (CPC) sau la afisare (CPM).
De cele mai multe ori riscul este al afiliatilor. Pentru ca (2 exemple in acest articol):
- Ei investesc timp, bani, resurse etc. Un banner poate sa fie afisat de 100.000 de ori si sa aduca o singura vanzare, ceea ce inseamna ca advertiserul va plati strict pentru acea vanzare;
- Pot trimite trafic care sa converteasca (oamenii cumpara), insa comenzile sa nu se finalizeze (ex: lipsa stoc) sau sa se finalizeze telefonic (motiv pentru care recomandam eliminarea numarului de telefon pentru traficul din afiliere).
Dupa cum spuneam, cel mai mare risc al unui advertiser este sa aiba o factura mica, ceea ce inseamna putine comisioane platite catre afiliati si, in final, putine vanzari pentru magazin.
Desi se poate intampla ca dintr-o greseala sa faci $70.000 din afiliere (o poveste interesanta cu un publisher important: „In December we made $70,000 from Amazon. Without really trying. No seriously, it was an accident„), de cele mai multe ori marketingul afiliat presupune mult studiu, multe teste, multi bani si mult timp din partea afiliatului, fie ca e un publisher mare, un blogger, un expert Google AdWords sau unul SEO.
Mitul este FALS. Sunt multi bloggeri care sunt si afiliati si ale caror bloguri convertesc foarte bine. Insa, tipurile de afiliati si tipurile de site-uri pe care acestia le au sunt extrem de variate.
5. 2Parale imi gestioneaza programul de afiliere
Ne place sa spunem ca la 2Parale suntem dedicati dezvoltarii unui ecosistem transparent de business care incurajeaza si rasplateste performanta. Altfel spus, sustinem si suntem implicati in democratizarea marketingului.
Ce face 2Parale?
- trackingul
- dezvolta platforma (2Parale ruleaza pe o platforma 2Performant)
- drumul banilor (advertiserii au un singur contract cu 2Parale care se ocupa de distribuirea banilor catre afiliatii persoane fizice sau juridice)
- 3rd party transparent si independent (siguranta si transparenta atat pentru advertiseri, cat si pentru afiliati)
- recruteaza, activeaza si motiveaza afilitatii (in mai 2013, am depasit 21,000)
- educa piata: zeci de intalniri cu afiliatii si cu advertiserii (ex: Speed Dating in afiliere), tutoriale video sau text, blogul 2Parale, organizarea (SEMDays, ecomTIM) sau sustinerea (GPEC, TeCOMM) la evenimentelor
Ce face advertiserul? Advertiserul face managementul propriului programul de afiliere:
- stabileste regulile si termenii programului de afiliere
- seteaza si actualizeaza uneltele de promovare
- recruteaza afiliatii din cadrul retelei sau din exterior, comunica cu ei si ii motiveaza
- proceseaza afiliatii (doar advertiserul poate decide cu cine lucreaza si cu cine nu lucreaza)
- proceseaza comisioanele (doar advertserul stie cand si daca o vanzare s-a finalizat si decide astfel cand sa acorde comision afiliatului)
Mitul este FALS. 2Parale ofera oricarui proprietar de business o platforma prin care sa-si poata dezvolta cu succes propriul program de afiliere. In 2Parale advertiserii au acces la afiliati, la tehnologie de tracking performanta, la educatie, la unelte variate de promovare etc., insa ei isi controleaza programele de afiliere si decid in ceea ce priveste afiliatii si comisioanele pe care acestia le inregistreaza.
In concluzie…
Intelegand cum functioneaza marketingul afiliat si facand un management bun al campaniei, magazinele online se pot astepta la o crestere importanta a vanzarilor (un exemplu cu Elefant.ro). Iar advertiserii care nu urmaresc vanzari, ci lead-uri, prin setarea corecta a campaniei pot obtine de la cateva zeci la cateva mii de lead-uri pe saptamana pentru business-ul lor.
Voi cu ce mituri din afiliere v-ati intalnit? S-au dovedit a fi adevarate sau false?
Cel mai interesant mit este cel al experientei.
Nu poti face performanta in afiliere daca nu ai experienta/studii de specialitate.
Busted! Sunt inginer de instalatii 🙂
@Serban Cristian
As zice ca experienta se deprinde in timp prin studiu, teste si bani investiti. Ce nu trebuie sunt studiile de specialitate (marketing, it etc.). Apropo, te-ai intalnit des cu problema asta (a studiilor) in discutiile cu partenerii, colegii etc.?
Da, de asta ti am si scris. Cei mai multi au fost uimiti sa afle ca pana in 2008 m-am ocupat de instalatii termice 🙂 Se asteptau sa am facultate de informatica, sa fi lucrat in online, etc.
Bogdan, articolul asta trebuia sa-l citim mai demult si mai des. Dezbateri se pot face, pentru ca avet si voi „bubele” voastre :). Asta insa nu exclude efortul pe care-l faceti si care se vede si pe care-l apreciez.
Acest articol demonteaza foarte multe mituri despre afiliere, sper sa fie vazut si de cei mai neincrezatori.
dupa un timp marketingl afiliat da roade cu siguranta
trebuie doar sa ai rabdare si sa astepti
Salutare,
Am o nelamurire. As vrea sa creez o aplicatie pentru Android. In cazul in care linkul este accesat dintr-o aplicatie si nu dintr-un browser inseamna ca nu este posibila stocarea cookie-urilor. Corect?
Daca nu este posibila stocarea cookie-urilor, utilizatorul care prima data a cumparat prin aplicatia mea, a doua oara daca revine pe site-ul 2parale si cupmara, nu voi primi niciun comision, intrucat site-ul nu are salvate cookie-uri in browserul lui. Corect?
Nu se vor inregistra comenzile.
Cea mai mare aberatie mi se pare primul punct, cum ca in Romania nu ar functiona marketingul afiliat. Foarte interesant articolul.